Andalusian cadence / İspanyol dörtlüsünde modülasyon

Selamlar arkadaşlar.

Yabancı kaynaklarda "Andalusian cadence" olarak geçen bizde de "İspanyol dörtüsü" olarak adlandırılan akor yürüyüşünde klasik ve çok bilinir bir şekilde yapılan modülasyon tekniği vardı. Seneler Önce öğrenmiştin ama yıllardır bu tip şarkılar çalmadığım için unutmuşum. Bir müzik prodüksiyonu yaparken karşıma çıktı hatırlayamadım.


i–VII–VI–V şeklindeki yürüyüşten bahsediyoruz. Bilindik şarkılar; Akdeniz akşamları, Fabrika kızı, Kumralım, Ölürüm hasretinle, Neil YOUNG - Like a hurricane, Bob DYLAN - One more Cup of Coffe, Led Zeppelin - Baby I' m gonna love you " şarkılarını örnek verebilirim elbett yüzlerce şarkı var bu formda.

Bahsettiğim modülaston başlangıç akorunu ve sanki III. pozisyonun değiştirilmesi ile oluşturuluyor. Şarkıya bir yükseliş katıyordu.

@barrios Hocam, muhtemelen biliyorsundur :)
 
Selamlar arkadaşlar.

Yabancı kaynaklarda "Andalusian cadence" olarak geçen bizde de "İspanyol dörtüsü" olarak adlandırılan akor yürüyüşünde klasik ve çok bilinir bir şekilde yapılan modülasyon tekniği vardı. Seneler Önce öğrenmiştin ama yıllardır bu tip şarkılar çalmadığım için unutmuşum. Bir müzik prodüksiyonu yaparken karşıma çıktı hatırlayamadım.


i–VII–VI–V şeklindeki yürüyüşten bahsediyoruz. Bilindik şarkılar; Akdeniz akşamları, Fabrika kızı, Kumralım, Ölürüm hasretinle, Neil YOUNG - Like a hurricane, Bob DYLAN - One more Cup of Coffe, Led Zeppelin - Baby I' m gonna love you " şarkılarını örnek verebilirim elbett yüzlerce şarkı var bu formda.

Bahsettiğim modülaston başlangıç akorunu ve sanki III. pozisyonun değiştirilmesi ile oluşturuluyor. Şarkıya bir yükseliş katıyordu.

@barrios Hocam, muhtemelen biliyorsundur :)
"Babe I'm gonna leave you" (Led Zeppelin) deyince bir şeyler çağrıştırdı.
Am-G-F-E diye düşünelim.
G majör ile F majör arasına D majör eklediğinizde (F# basta olacak şekilde), bas hattında G-F#-F-E şeklinde bir kromatik yürüyüş oluşur. Bu olabilir.
Aynı numara A minör ile G majör arasında da yapılır. A minörden'den G# basta E majör, oradan G majör... olacak şekilde yukarıdaki gibi devam edebilir.
Bu numarayı kullanan en popüler şarkı muhtemelen Hotel California'dır.
Not: Teknik olarak bu modülasyon değil. Ton değişmiyor, sadece başka akorlar yürüyüşe dahil ediliyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
"Babe I'm gonna leave you" (Led Zeppelin) deyince bir şeyler çağrıştırdı.
Am-G-F-E diye düşünelim.
G majör ile F majör arasına D majör eklediğinizde (F# basta olacak şekilde), bas hattında G-F#-F-E şeklinde bir kromatik yürüyüş oluşur. Bu olabilir.
Aynı numara A minör ile G majör arasında da yapılır. A minörden'den G# basta E majör, oradan G majör... olacak şekilde yukarıdaki gibi devam edebilir.
Bu numarayı kullanan en popüler şarkı muhtemelen Hotel California'dır.

Yanıt için teşekkürler.
Evet, Hotel California aynı dörtlü üzerinde fakat farklı bir modülasyon tekniği içeriyor. Benim bahsettiğim esasında piknik gitaristlerinin çok sık kullandığı bir teknik. O kadar basit ki, hatırlayamadığım için bile kendimden utandım doğrusu :)
 
Yok değil. Ama kullanılabilir bir yöntem. Mutlaka deneyeceğim.
Bahsettiğimde Am-G-F-E yürüyüşünde birinci Akor C oluyordu galiba. Daha neşeli giriyor, Tonu transpoze eder gibi bir his veriyordu.
İlgili majör ile giriş, özellikle nakaratta patlasın diye. Bir adı var mı ben de merak ettim. Hey hey my my (Neil Young) bir örneği var. İspanyol dörtlüsü şeklinde ilerlemiyor ama olsun.
 
Selamlar arkadaşlar.

Yabancı kaynaklarda "Andalusian cadence" olarak geçen bizde de "İspanyol dörtüsü" olarak adlandırılan akor yürüyüşünde klasik ve çok bilinir bir şekilde yapılan modülasyon tekniği vardı. Seneler Önce öğrenmiştin ama yıllardır bu tip şarkılar çalmadığım için unutmuşum. Bir müzik prodüksiyonu yaparken karşıma çıktı hatırlayamadım.


i–VII–VI–V şeklindeki yürüyüşten bahsediyoruz. Bilindik şarkılar; Akdeniz akşamları, Fabrika kızı, Kumralım, Ölürüm hasretinle, Neil YOUNG - Like a hurricane, Bob DYLAN - One more Cup of Coffe, Led Zeppelin - Baby I' m gonna love you " şarkılarını örnek verebilirim elbett yüzlerce şarkı var bu formda.

Bahsettiğim modülaston başlangıç akorunu ve sanki III. pozisyonun değiştirilmesi ile oluşturuluyor. Şarkıya bir yükseliş katıyordu.

@barrios Hocam, muhtemelen biliyorsundur :)
O aslında major dizilimin 3. akorunu Minör yerine Major çalmak. Bunun yapılması armonik minör melodilerin kullanılmasını da sağlıyor ama evet aslında ton değişmiyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
O aslında major dizilimin 3. akorunu Minör yerine Major çalmak. Bunun yapılması armonik minör melodilerin kullanılmasını da sağlıyor ama evet aslında ton değişmiyor.

"Andalusian cadence" zaten Major tonun III. derecesi modüle edilerek, yani major hale getirilerek oluşturuluyor.
Benim yanıtını bulmak istediğim ise; bu yürüyüşte ilave yapılacak modülasyon ile ilgili.
 
Aklıma pek bir ihtimal gelmedi ama örneğin E Phyrgian olarak yazılmış türkçe bir melodi üzerine basılan akorlarda kadans akoru olarak hep Em Kullanılırken birden bire dinleyiciyi şaşırtmak için Em yerine E basılabiliyor(melodinin yapısı da izin verirse).
Popüler müzikteki yapılan armonik hareketleri klasik müzik ile açıklamak bir noktaya kadar mümküm ama bir noktadan sonra zor ve sıkıcı bir hal almaya başlayabiliyor bazen de klasik teori yetersiz kalıyor. Yani bahsettiğiniz kadans klasik müzikte nasıl kullanılıyor ona bakmak lazım. Yani elinizde popüler müziğe dair bir Am-G-F-E yürüyüşü varsa bunu doğrudan klasik müzikteki kadans ile açıklamak bazen tıkanabilir.
 
Yani vokalistin aralığına da uyuyorsa tam ton yükselme yapılabilinir o da outroda nakaratl tekrar ederken sanırım bu epey uygulanan bir şekil. AC kullanılarak yazılmış şarkılarda nakaratlara pitch shifter konulup etki denenebilinir.
 
İşte onu yaptığınızda "Andalusian cadence" oluyor :)
Her zaman olmayabilir sanki :) Am-G-F-E yürüyüşünde Ölçüde zayıf vuruşa gelmiş E akorundan sonra ben Kuvvetli zamanda Aminör akoruna çözerim Ton A minör olur, Bir de bunu destekleyen bir A minör eksenli melodi varsa tonalite tamamen Aminör olarak algılanır ve E akorunda bir kadans duygusu oluşmaz diye düşünüyorum. Tek bir bilgi her şeyi açıklamıyor, müzikte birden fazla parametre var.
 
Son düzenleme:
Her zaman olmayabilir sanki :) Am-G-F-E yürüyüşünde Ölçüde zayıf vuruşa gelmiş E akorundan sonra ben Kuvvetli zamanda Aminör akoruna çözerim Ton A minör olur, Bir de bunu destekleyen bir A minör eksenli melodi varsa tonalite tamamen Aminör olarak algılanır ve E akorunda bir kadans duygusu oluşmaz diye düşünüyorum. Tek bir bilgi her şeyi açıklamıyor, müzikte birden fazla parametre var.

Teoride yapılabilecek çok fazla değişiklik olabilir. Ecnebi bunlara bir isim veriyor işte :) Bu yürüyüşe A.C demişler, Bizde de "İ.D"
 
Geri
Üst