Şarkı tonu

Öncelikle herkese iyi forumlar. Klavyedeki notaları öğreniyorum 1-2 saniye düşünerek tüm notaları söyleyebilecek duruma geldim ancak belirli bir akor dizisi üzerine nasıl detone olmadan lead kısımları yazabileceğimi çözemedim. D minör, C majör, A minör akorlarından oluşan 4/4 ölçüde bir şarkıda solo hangi gama göre atılıyor? Ve bu üç saydığım akor ile oluşacak bir şarkı hem A minör hem D minör olabilir bunu nasıl anlayacağım?

Bir sorum daha olacak, lead bir kısım çalmak isteyince ince tellerde kalın tellere geçince sağ ve sol elim daha iyi bir uyum içinde oluyor ama kalın telden ince tele geçerken hayli yavaşlıyorum bunu nasıl aşabilirim. Son olarak ritim çalarken sağ elim aksıyor ritim kaçırıyorum, çalarken söyleme çalışınca başaramıyorum önereceğiniz egzersizler var mı, yanıtlarınız için teşekkür ederim
 
Ezberleme üzerine tartışırken böyle bir şey de olabilir desem beni linç ederlerdi ama cidden ya hiç araştırmamışsınız ya da hiç mevzuyu anlamamışsınız. Detoneleri duyuyorsanız aslında bu şekilde bile cevabı bulabilirsiniz. Kullandığınız akor dizisindeki baskın ses şarkının tonunu belirliyor. D minör ile başladığınız zaman baskın ses D olmaya başlıyor ama şarkının akışında bunu değiştirebilirsiniz elbette, eğer baskın ses D ise cevap belli, zaten D baskınken gidip B notasını vurduğunuz zaman hatalı duyulduğunu fark edeceksiniz. İleri düzey yaklaşımlarda tüm solonun sadece D minörde olmasına hoş bakmayabiliyorlar, ton dışı notalar basabiliyorsunuz ya da akorlara fazladan ses ekleyerek tamamen tonu ve türü değiştirebiliyorsunuz. Ama en temel ve basit haliyle önce sesleri dinleyip sonra kalıplara baktığınız zaman zaten sonucu hemen fark edebiliyorsunuz, aslında o kadar da karışık bir tarafı yok (en azından temel düzeyde).

Tel geçişlerinde sorun yaşıyorsanız pena tekniğinizde sorun vardır ya da oturmamıştır. Buna iyi gelen egzersizler bilmiyorum ama eğer hatalı açı ya da tutuş falan varsa bunlar da neden olabilir, zaten yüz yüze ders konusunun en önemli kısmı bu, bunları başka türlü öğrenmek zor, o yüzden bu gibi teknikleri en azından bilen birinden öğrenmeniz ya da tekniğinizin doğru olup olmadığını bir kontrol ettirin derim.

Çalarken söyleme konusu da apayrı bir meziyet, konuya hakim çok daha detaylı bilgiler verecek birçok arkadaş var. Eğer onlar katkıda bulunursa egzersiz önereceklerdir ama açıkçası ben baştan sonra temelde bir hata var diye algıladım. Durumunuzu anlatımınızdan anladığım kadarıyla da sorunları işaret etmeye çalıştım.
 
Merhaba, şarkı tonunu tespit etmek için aslında şarkı biterken tüm şarkıyı çözen akor ne oluyor ona bakmak lazım ama farklı örnekleri illa ki var, şarkıyı asarak bitirmeler, dominant akorda bitirmeler vs.vs. Bunun yanı sıra şarkı içinde de modülasyon da olma ihtimalleri var. Dm tonda giderken bir anda hop Em tonuna gir çık bile yapılabilir. Bunun dışında modal melodiler olabilir. Bahsettiğiniz durumda Dm Am C diziliminde Ton Dm-aeloian olabilir, Dm-Dorian da olabilir, Dm Phrigyan olmaz mesela çünkü o durumunda Am akorunu basamazsınız (B-Cm-Dm-Eb-F-Gm-Adim gibi...). Hem teorik çalışmak hem de pratiğe dökmek gerekiyor. Modal çalım yaklaşımları incelenebilir.

Sapta yaşadığınız uyumsuzluk probleminin sebebi sağ eliniz mi sol eliniz mi onu tespit etmek gerek. Sağ elde problem varsa pena tutuşu ve bilek problemi var mı ona bakmak gerekir. Sol elde problem varsa sapı sıkı tutmak ve elin akışkan hareketini engellemek sorun oluyor olabilir, yani gitar tutuş şekliniz sol el hareketini engelliyor olabilir. Eğer böyle bir problem olmadan hızlandığınızda kaybettiğiniz bir senkronizasyon söz konusuysa metronom ile sabırlı bir şekilde yavaş yavaş hızlanma çalışmaları yapmak gerekir. Aynı melodiyi yavaş bpm'den hızlı bpm'de doğru götürerek çalmak gerekir, ara ara takıldığınız hızlarda örneğin 10 bpm birden hızlandırıp deneyin sonra takıldığınız bpm'e geri dönüp elinizi biraz daha gevşek tutarak çalmaya çalışın. Örnekler artırılabilir ancak problemin temeli nereden kaynaklı onu tespit etmek lazım. Kolay gelsin
 
Öncelikle herkese iyi forumlar. Klavyedeki notaları öğreniyorum 1-2 saniye düşünerek tüm notaları söyleyebilecek duruma geldim ancak belirli bir akor dizisi üzerine nasıl detone olmadan lead kısımları yazabileceğimi çözemedim. D minör, C majör, A minör akorlarından oluşan 4/4 ölçüde bir şarkıda solo hangi gama göre atılıyor? Ve bu üç saydığım akor ile oluşacak bir şarkı hem A minör hem D minör olabilir bunu nasıl anlayacağım?

Bir sorum daha olacak, lead bir kısım çalmak isteyince ince tellerde kalın tellere geçince sağ ve sol elim daha iyi bir uyum içinde oluyor ama kalın telden ince tele geçerken hayli yavaşlıyorum bunu nasıl aşabilirim. Son olarak ritim çalarken sağ elim aksıyor ritim kaçırıyorum, çalarken söyleme çalışınca başaramıyorum önereceğiniz egzersizler var mı, yanıtlarınız için teşekkür ederim
1)Kulağınızı kullanacak ve bunu teori ile birleştireceksiniz. A minör tonunda sesler arıza almaz, D minör tonunda Bb alır. Bb sesi mi uygun geliyor, B natürel mi, ona bakın. Diğer akorlar eklendikçe zaten ton netleşir. Başka yöntemler de var ama en kolayı bu. Ayrıca, A minör pentatonik veya D minör pentatonik ile de deneyin.
2)Teller arası harekette sorun varsa pena tekniğine bakmak lazım. Bu başlı başına bir konu, "pick slanting"terimi ile arama yapabilirsiniz.
3)Daima ayağınızı vurarak (tempoyu tutarak) çalın ve söyleyin.

Son olarak, genel mantığınızda hata var. Gitar çalmak bir beceri işidir, tek başına bilgi hiç bir işe yaramaz. Bu soruların yanıtını bulmak mesele değil, enstrümanla zaman geçirip kas hafızası oturtmanız gerekiyor. Öyle sorular sormuşsunuz ki, sanki başkaları bunları bilince hemen yapıyor, siz bunları bilmediğiniz için yapamıyorsunuz gibi. Böyle bir şey yok, amatör müzisyenin ustalaşması YILLAR sürer, çünkü enstrümana ayıracağı süre kısıtlıdır (hele de küçük yaşta başlamamışsa...). Yani, beklentileriniz yanlış. Yine söylüyorum acele ediyorsunuz. Solo çalabilmek için klavyede dolaşmayı öğrenmeniz lazım, bu da zaman alır. Siz anladığım kadarıyla halen kısa yolların peşindesiniz. Ben mesela majör dizi için olabilecek en kısa yolu özetleyen bir kitap yazdım, ama eminim ki pek çok kişi onu da SADECE okudu, ama uygulamadı.
Bilmek, öğrenmek, anlamak... vs bunlar müzikte tek başına anlamlı değil. Çalacaksınız, yapacaksınız.
Basit bir örnek vereyim: Biliyorum" dediğiniz şey, size soru olarak sorulduğunda yanıt vermek için "adın ne?" sorusuna yanıt vermek için ne kadar zaman harcıyorsanız, ancak o kadar zaman harcamalısınız. Aksi takdirde bilmiyorsunuz demektir, çünkü hem düşünüp hem çalamazsınız:) Siz düşünene kadar şarkı biter.
Eğer bu olmuyorsa, yeterince zaman harcamamışsınız demektir. Bir daha deneyip olana kadar uğraşacaksınız. Yıllar sürecek bu, önce bunu kabul edin ve ilerleme gördüğünüz her anın keyfini çıkartmaya bakın. Yoksa moralinizi bozduğunuzla kalırsınız.
 
Geri
Üst