G ve Am Akorlar hakkında başlangıç seviyesi bir soru

Merhaba dostlar birkaç aylık klastik gitar serüveninden sonra bir akustik alarak kendi kendime gitar öğrenmeye çalışan bir kardeşiniz olarak böyle bir forum ile tanıştım ve çok sevindim. Artık aranızdayım ve bir konu aklıma takıldı , yardımcı olursanız sevinirim.
Selim Işık ve Deniz Sayman hocalardan udemy ve youtube üzerinden çalışıyorum ve birşey farkettim :

G akorunu Selim hoca 3 parmak ( 3. parmak en üst tel sol - 2. parmak 5. telden si - serçe parmak ile 1. telden sol ) ile basarken Deniz hocanın 4 parmak ile G-B-D bastığını ( 2. tel 3. perdeden Re notası eklenmiş) fark ettim.


Bu neye göre değişiyor hangisi doğru ? Tamam ikisinde de Re var ama si de var ben 2. telden re bassam da si bassam da G-B-D bozulmuyor aslında ...
Asıl merak ettiğim mantığıma oturtmak için : Neden kişiden kişiye değişiyor bu googlede aratınca bile farklı ...
2. sorum da Am akorunu basarken Selim hoca en alt tel boş mi basarken Deniz Sayman hocam en alt ve en üst teli basmıyor ve bunu yapmak çok zor :) Acaba Selim hoca acemiyiz diye kolayını mı göstermiş ? Hangisi doğru ya da başlangıçta bassak olur mu ne dersiniz ? En üst Mi başparmakla kapatılabiliyor tamam da en alt çok zor be😁
 
Son düzenleme:
aynı şey, hangisi çaldığın parçada güzel duyuluyor ise ya da senin tercihin ne ise onu basabilirsin. sadece 3 sesi 3 telde de duyurursan akor basmış olursun ama 3 sesi 6 telde ne kadar fazla duyurursan o kadar iyidir.
 
İkisi de doğru basılışı. Hissiyatları farklı sadece. İkinci sorunuzun cevabında Deniz hoca neden alt Mi telini susturmuş belki bahsetmiştir. Genelde susturulma ihtiyacı hissedilmez, ancak gene parçanın hissiyatına göre susturmuş olabilir belki. Çünkü La, Do, Mi akorun sesleri. Belki bu sesleri vurgulamak istemiştir sadece. Üst ve alt boş mi telini vurmadan da Am akoru çalmış oluyorsunuz yani. Am bastığınızda tab şeklinde gösterecek olursak
B teli 1 do
G teli 2 la
D teli 2 mi
Olmuş oluyor.
Karışık anlatmış olabilirim biraz ama demeye çalıştığım akoru oluşturan üç ses basılsa gerisi bir şekilde fazlalık oluyor aslında.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
İkisi de doğru basılışı. Hissiyatları farklı sadece. İkinci sorunuzun cevabında Deniz hoca neden alt Mi telini susturmuş belki bahsetmiştir. Genelde susturulma ihtiyacı hissedilmez, ancak gene parçanın hissiyatına göre susturmuş olabilir belki. Çünkü La, Do, Mi akorun sesleri. Belki bu sesleri vurgulamak istemiştir sadece. Üst ve alt boş mi telini vurmadan da Am akoru çalmış oluyorsunuz yani. Am bastığınızda tab şeklinde gösterecek olursak
B teli 1 do
G teli 2 la
D teli 2 mi
Olmuş oluyor.
Karışık anlatmış olabilirim biraz ama demeye çalıştığım akoru oluşturan üç ses basılsa gerisi bir şekilde fazlalık oluyor aslında.
Cevabın için teşekkür ederim. Aslında ortada bir şarkı vs yok hocam direk akorun ders videosunda bu şekilde gösteriyor. Aslında doğru söylüyorsunuz siz açıklarken şu geldi aklıma Am basarken la-do-mi basıyoruz ee en üst telle en alt tel de mi zaten o zaman hiç birini kapatmasam da sırayla mi-do-la-mi-la-mi basmış olacam bu 3 notanın oktavları haricinde birşey basmıyoruz :) kendime kapamama bahanesi buldum hahah

Ama G akorunu sağdaki gibi basmakla soldaki gibi basmak arasında çok fark var hocam hangisine alışmalı ? çünkü soldaki görselde devreye 1. parmak da giriyor ve nasıl alışırsan öyle gidiyor ...
 
Cevabın için teşekkür ederim. Aslında ortada bir şarkı vs yok hocam direk akorun ders videosunda bu şekilde gösteriyor. Aslında doğru söylüyorsunuz siz açıklarken şu geldi aklıma Am basarken la-do-mi basıyoruz ee en üst telle en alt tel de mi zaten o zaman hiç birini kapatmasam da sırayla mi-do-la-mi-la-mi basmış olacam bu 3 notanın oktavları haricinde birşey basmıyoruz :) kendime kapamama bahanesi buldum hahah

Ama G akorunu sağdaki gibi basmakla soldaki gibi basmak arasında çok fark var hocam hangisine alışmalı ? çünkü soldaki görselde devreye 1. parmak da giriyor ve nasıl alışırsan öyle gidiyor ...
Soldaki G akoruna alışırsanız, isterseniz 3. parmağı kaldırarak sağdaki halini de basarsınız. Çok daha kolay olur.
A minör akorunda mesele o kadar basit değil. Kalın E telini basmayın, çünkü A teli ile birlikte çalındığında peste iyi bir etki bırakmaz, akorun karakterini duyuramazsınız. (Teorik sebebine şimdi girmeyelim).
Ama tizdeki boş E telini kapatmanıza gerek yok A minörü basarken, o biraz tercih meselesi.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Soldaki G akoruna alışırsanız, isterseniz 3. parmağı kaldırarak sağdaki halini de basarsınız. Çok daha kolay olur.
A minör akorunda mesele o kadar basit değil. Kalın E telini basmayın, çünkü A teli ile birlikte çalındığında peste iyi bir etki bırakmaz, akorun karakterini duyuramazsınız. (Teorik sebebine şimdi girmeyelim).
Ama tizdeki boş E telini kapatmanıza gerek yok A minörü basarken, o biraz tercih meselesi.
Hocam yanıtınız için çok teşekkür ederim 👏 Şu yorumunuzdan bu işlerin bir 'kural' olmadığı bazen de tercih edilebilir şeyler olabileceğini öğrendim.
Tavsiyenize uyacağım soldaki gibi alışacağım ama hala aklımda ufak bir soru kaldı soldakine alışırsam neden isteyerek sağdaki halini de basayım ki ? Şarkıdaki hissiyat ve tercih meselesi mi yine ?
Ve siz değerli arkadaşları bulmuşken sorayım neden hep google ve youtubede G akoru yazınca sağdaki çıkıyor ? Kolay diye mi acaba
Mesut üstad da soldaki şekilde basıyor
 
Son düzenleme:
Şarkıdaki hissiyat ve tercih meselesi mi yine ?
Aynen öyle. Wish You Were Here çalacaksınız mesela, si telini boş bırakmak güzel etki bırakmayacaktır. Ancak başka bir parçada si telini boş bıraktığınızda o aradığınız tını gelecektir. Deneyerek bulabilirsiniz, kulağınıza güvenin. G akoru geçen parçalarda ikisini de deneyin. Hangisi orijinale daha uygun geliyorsa basma şekli odur.
 
Yorumlarda atlanılan bir şey olduğunu düşünüyorum. O atlanılan şey ise G akorunun ardından basılacak diğer akora göre basmak. Öte yandan bir akorun hangi parmaklarla basıldığı da çok önemli.

Şöyle bir örnekle anlatayım. Örneğin G basacaksınız ardından Gmaj7 basacaksınız ancak Fa# notasını ince mi telinden basacaksınız. Bunun için serçe parmak kalın mi telinde orta parmak la telinde işaret parmağı ise mi telinde olması gerekiyor. Eğer ki öğretilenlerdeki gibi "sadece" orta parmağın kalın mi telinde olduğu şekilde basarsanız Gmaj7 akorunun o basılışını basmanız zorlaşır. Bu yüzden o an için yüzük parmağının kalın mi telinde olduğu basış daha elverişli olur.

Burdaki elverişten kastım tam olarak bir sonraki akorun kolay basılması değil. Diyelim ki üst tellerin seslerinin kesilmemesini istiyorsunuz G den Gmaj7 ye geçerken. Eğer elverişsiz pozisyonda olursanız parmaklarınızı kaldırıp tekrar basmanız gerekiyor bu da sesin anlık kesilmesi ve tekrar tınlatılması gerekmesi anlamına geliyor.

Diğer akorlara bakarsak mesela Dm ardından da Dm/C akorlarını sırayla basmak istiyorsunuz yine ses kesilmeden. Normalde nedir işaret parmağı ince mi telinde yüzük parmağı si telinde orta parmak ise re telinde olur. Eğer bu şekilde basarsanız bu 2 akor arası geçişi istediğiniz gibi yapamazsınız. Bu yüzden işaret parmağı aynı kalır serçe parmakla si teline orta parmakla re telinde yüzük parmağı ile ise la telinden C notasını tınlatırsınız. Dm den Dsus4 akoruna geçecekseniz de normalde hep öğretilen şekilde basmak daha kolay.

Yani basma şekli sadece tını olarak değerlendirilmemeli , diğer akorlara geçişe elverişli mi değilmi bunlara da bakılmalı. "Uygun" ve "doğru" kavramları karıştırılmasın ikisi de doğru basış ama uygun olanlar değişiyor. Bu basışların da tek tek öğrenilmesi hamallıktan başka bir şey değil parçalarda denk geldikçe öğrenirsiniz. Örneğin Eric Clapton - Layla Dm örneğime uygun.

Velhasıl kelam... Müzik icra işinde "gördüğüm kadarıyla" nüanslar büyük etkiler yaratıyor. O yüzden bu dediklerimi çok önemli buluyorum.
 
Yorumlarda atlanılan bir şey olduğunu düşünüyorum. O atlanılan şey ise G akorunun ardından basılacak diğer akora göre basmak. Öte yandan bir akorun hangi parmaklarla basıldığı da çok önemli.

Şöyle bir örnekle anlatayım. Örneğin G basacaksınız ardından Gmaj7 basacaksınız ancak Fa# notasını ince mi telinden basacaksınız. Bunun için serçe parmak kalın mi telinde orta parmak la telinde işaret parmağı ise mi telinde olması gerekiyor. Eğer ki öğretilenlerdeki gibi "sadece" orta parmağın kalın mi telinde olduğu şekilde basarsanız Gmaj7 akorunun o basılışını basmanız zorlaşır. Bu yüzden o an için yüzük parmağının kalın mi telinde olduğu basış daha elverişli olur.

Burdaki elverişten kastım tam olarak bir sonraki akorun kolay basılması değil. Diyelim ki üst tellerin seslerinin kesilmemesini istiyorsunuz G den Gmaj7 ye geçerken. Eğer elverişsiz pozisyonda olursanız parmaklarınızı kaldırıp tekrar basmanız gerekiyor bu da sesin anlık kesilmesi ve tekrar tınlatılması gerekmesi anlamına geliyor.

Diğer akorlara bakarsak mesela Dm ardından da Dm/C akorlarını sırayla basmak istiyorsunuz yine ses kesilmeden. Normalde nedir işaret parmağı ince mi telinde yüzük parmağı si telinde orta parmak ise re telinde olur. Eğer bu şekilde basarsanız bu 2 akor arası geçişi istediğiniz gibi yapamazsınız. Bu yüzden işaret parmağı aynı kalır serçe parmakla si teline orta parmakla re telinde yüzük parmağı ile ise la telinden C notasını tınlatırsınız. Dm den Dsus4 akoruna geçecekseniz de normalde hep öğretilen şekilde basmak daha kolay.

Yani basma şekli sadece tını olarak değerlendirilmemeli , diğer akorlara geçişe elverişli mi değilmi bunlara da bakılmalı. "Uygun" ve "doğru" kavramları karıştırılmasın ikisi de doğru basış ama uygun olanlar değişiyor. Bu basışların da tek tek öğrenilmesi hamallıktan başka bir şey değil parçalarda denk geldikçe öğrenirsiniz. Örneğin Eric Clapton - Layla Dm örneğime uygun.

Velhasıl kelam... Müzik icra işinde "gördüğüm kadarıyla" nüanslar büyük etkiler yaratıyor. O yüzden bu dediklerimi çok önemli buluyorum.
duate
 
Geri
Üst